نزن پدر… نزن!

این فیلم بسیار خشن است. اگر نمی‌توانید صحنه‌های خشونت بار را ببینید، لینک زیر را باز نکنید

http://www.youtube.com/watch?v=Wl9y3SIPt7o
انتشار فیلمی از تنبیه یک دختر معلول از سوی پدرش، در روزهای گذشته در صدر خبرهای رسانه‌های امریکایی قرار گرفت. در فیلمی که «هیلاری آدامز» در یوتیوب قرار داده، پدرش به نام «ویلیام آدامز» که اتفاقا قاضی پرونده‌های خانواده در تگزاس است، او را بطرز دلخراشی با کمربند کتک می‌زند. هیلاری در حال حاضر ۲۳ ساله است و این اتفاق وقتی افتاده که او فقط ۱۶ سال داشته است. هیلاری که بارها مورد کتک وحشیانه پدر خود قرار می‌گرفته، روزی تصمیم می‌گیرد دوربین خود را گوشه‌ای از اتاقش قرار دهد و آزارهای پدرش را بطور مخفیانه ضبط کند. هفت سال طول کشید که هیلاری تصمیم به انتشار این فیلم دلخراش گرفت؛ فیلمی که با واکنش تند مردم امریکا، فعالان حقوق افراد دارای معلولیت، قاضیان و رسانه‌های جمعی مواجه شده است.
هیلاری دارای معلولیت جسمی (سی.پی) است که فقط در حرکت دست‌هایش دیده می‌شود و اثری روی گفتار او نگذاشته است. او همراه با مادر خود، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان حضور یافت و توضیحاتی درمورد فیلم داد. هیلاری گفت که بارها مورد تنبیه خشونت بار پدرش قرار گرفته و سرانجام تصمیم گرفته یک مورد را ضبط کند.
مادر هیلاری سال‌هاست که از همسرش جدا شده اما جالب اینکه او نیز که در فیلم منتشر شده، در تنبیه هیلاری نقش دارد، در کنار دخترش در شبکه سی ان ان به بیان سختگیری‌های شوهر قبلی‌اش پرداخت. پس از انتشار این فیلم، قاضی آدامز در گفت و گو با یک شبکه خبری اعلام کرد که این فیلم واقعیت دارد و پس از آنکه دخترش دزدی کرده بود، از کوره در رفته و او را تنبیه کرده است اما «قضیه آنقدرها هم سخت نبوده که در فیلم دیده می شود»!!! هیلاری در پاسخ به این اظهار نظر گفت که آن مورد از سخت‌ترین تنبیهاتی بود که منجر به کبودی پاها و دست‌هایش شد و امکان راه‌رفتن را تا چندین روز از او سلب کرد. قاضی آدامز همچنین اعلام کرد که همه‌ی کمک‌های مالی خود را به دخترش قطع می‌کند و مرسدس بنزی را که در اختیار او گذاشته، بازپس می‌گیرد. هیلاری اعلام کرد که پدرش از او حمایت مالی می‌کرده اما این کار را از روی عشق و علاقه انجام نمی‌داده است. هیلاری گفت بیشترین حمایت را در سال‌های اخیر، دوست پسرش از او به عمل آورده و از هر جهت، همراه و کمکش بوده است.
هرچند بسیاری از افراد خواستار محاکمه قاضی آدامز شده‌اند، او به موجب قانونی موسوم به «محدودیت زمانی»، مشمول هیچ محاکمه قضایی نمی‌شود. براساس این قانون، اگر چند سال از وقوع برخی جرایم بگذرد و سپس جرم کشف شود، مشمول پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد. بااین‌همه، قرار است صلاحیت قاضی آدامز برای ادامه شغلش مورد بررسی قرار گیرد زیرا فعالان حقوق کودک این نکته را مطرح کرده‌اند که اگر پرونده کودک‌آزاری به این قاضی ارجاع شود، او صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد.
این موضوع خشم حامیان حقوق کودکان و حقوق افراد دارای معلولیت را به شدت برانگیخته است. یقینا در تمامی جوامع، خشونت نسبت به کودکان و به‌خصوص کودکان دارای معلولیت وجود دارد اما در خیلی از موارد، خاموش باقی می‌اند و بازتابی پیدا نمی‌کند. حتی اگر هم بازتاب پیدا کند، در کشوری مانند ایران، کودک دوباره به آغوش گرم خانواده‌اش!! بازگردانده می‌شود تا زیر شکنجه یا بمیرد یا روزی هزار بار بمیرد و ….

1 نظر در “نزن پدر… نزن!

  1. من فیلم را ندیدم و نخواهم دید ولی باور اینکه یک پدر فرزندی که هیچ گناهی انجام نداده و هیچ دفاعی از خودش نمیتونه بکنه را مورد تهاجم قرار بده آزارم میده!
    این خط آخر را موافقم که تو کشور عزیزمان دوباره کودک به آغوش گرم خانواده باز میگردانند که با بمیرد یا روزی هزار بار بمیرد…
    _________
    پاسخ: ممنون از توجه و نظر شما ناهید خانم.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.