انتشار یک کتاب در حوزه ادبیات کلاسیک ایران و معلولیت

در جست و جوی اینترنتی ام برای پیدا کردن مطالبی در مورد “معلولیت در ادبیات کلاسیک ایران” به دو نکته برخورد کردم:

اول اینکه مقاله ای در روزنامه خراسان (مورخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰) به قلم خانم “اعظم عامل نیک” به نام “ادبیات معلول؛ نگاهی اجمالی به ادبیات نسبت به معلولیت” منتشر شده که تا اینجای کار امیدوارکننده است! اما در نگاه اول، متوجه شدم که بند بند این مطلب، تکرار مطالبی است که خودم بارها ترجمه کرده ام؛ تا اینکه رسیدم به خط آخرش که بی نهایت برایم آشنا به نظر رسید!! با جست و جویی مختصر در سایتم روز+نامه، عین همان جمله را پیدا کردم! ظاهرا اعظم خانم که باید به تاسی از نام خانوادگی اش، عاملی نیک باشد، این کار نیک (نوشتن در مورد ادبیات معلولیت) را با روشی نادرست و غیراخلاقی انجام داده و مقاله را بدون ذکر ماخذ و عینا بر اساس محتوا و ترجمۀ شخصی من، با نام خودش تحویل روزنامۀ خراسان داده است! این هم لینک مطلبش که البته در سایت آفتاب قرار گرفته است:
http://www.aftabir.com/articles/view/art_culture/literature_verse/c5_1329511292p1.php/ادبیات-معلول

و این هم لینک مقاله من که مورد سرقت قرار گرفته است:
http://neginh.net/?p=434

و نکته دوم که خیلی خوشحالم کرد، پیدا کردن کتابی است با عنوان “ناشنوایی در ادبیات فارسی” به کوشش “اباذر نصر اصفهانی” که زمستان ۱۳۹۰ منتشر شده و سایت اینترنتی “دفتر فرهنگی معلولین” آن را با سخاوت، برای دانلود در اختیار همگان قرار داده است. هنوز کتاب را مرور نکرده ام اما با نگاهی به فهرست آن می توان فهمید که محتوای کتاب در هماهنگی کامل با عنوان آن است. 
فکر می کنم این اثر از جمله آثار پیشرو در زمینۀ “بازنمایی معلولیت در رسانۀ نوشتاری کتاب و ادبیات کلاسیک ایران” باشد. به آقای اباذر نصر اصفهانی تبریک می گویم و امیدوارم شاهد این نوع مجموعه ها در سایر گروه های معلولیتی نیز باشیم.
این هم لینک دانلود کتاب:

http://www.handicapcenter.com/wp-content/uploads/2011/11/nashenavaei.pdf

1 نظر در “انتشار یک کتاب در حوزه ادبیات کلاسیک ایران و معلولیت

  1. سلام خانم دکتر خوب هستید در خصوص مطلب اول باید گفت از این دست افراد کم نیستند متاسفانه
    مقاله بنده در سایت صراط نیوز را کپی کرده بودند و وبلاگشان قشنگ نوشته بودند بعد از طریق کامنت چندین بار تذکردادم و بعد از چندروز برایم نظر گذاشتد که ببخشید اشتباه شده بود و اصلاح شد.
    در خصوص ناشنوایی درادبیات کلاسیک خیلی خوشحال شدم که بالاخره یکی بند شد کتابی بنویسد برای همدردانم اما مشکل این است که هنوز همدردانم با خواندن کتاب انس نگرفته اند و مشکل به مدرسه شان برمیگردد که دروس را خلاصه اموزش میدهند و کم کم از کتاب دور میشوند
    _____________
    سلام فاطمه جان. ممنون از توجهت. متاسفانه اینطور سرقت ها این روزها تا دلت بخواد پیدا میشه!
    امیدوارم بتونی کتاب را تهیه کنی و درباره اش نظر بدی!

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.