خبرهایی که از اینچئون می رسد…

inche Amini Montazeri

فاطمه منتظری و مهناز امینی؛ دو مدال آور بازیهای پاراسیایی اینچئون – عکس از سایت فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین

در دومین روز، سومین روز، چهارمین روز، صدمین روز…. از بازیهای آسیایی اینچئون… علی، صادق، زهرا، نیلوفر، محسن…. مدال طلا، نقره، برنز… ماده ۵۰ متر، ۱۰۰ متر، سبک وزن، مثبت ۱۰۰ کیلو، منهای ۸۰ کیلو، پنج گانه، یک گانه، کرال پشت، پروانه…. را بر گردن آویختند.

خبرهای خیلی خوبی از اینچئون کره جنوبی می رسد؛ اما با خود فکر می‌کنم اینهمه موفقیت، وقتی در قالب کلماتی خشک و بی روح به نام خبر ارائه می‌شود، چقدر کسل کننده و غیرجذاب است. فقط برای کسانی که با ورزشکاران دارای معلولیت آشنا هستند، خبرِ صرفِ مدال آوری آنها جذابیت دارد اما برای میلیون‌ها مردمی که تک تک این ورزشکاران را نمی‌شناسند، بسنده کردن به ادبیات خشک خبری، هیچ فایده‌ای ندارد و نمی‌شود توقع داشت که انبوه مخاطبان، جذب این نوع خبررسانی شوند.

با ظهور و پیشرفت خبررسانی آنلاین، خبرنویسی مدرن تغییر جهت داده به سمت پرداخت های جذاب، درآمیختن سخت- خبر با نمک و فلفلِ نرم – خبر، دمیدن روح در کلمات رسمی و سنتی خبر نویسی با استفاده از اطلاعات جنبی و حاشیه‌ای از خود شخص یا ویژگی‌های بارز مسابقات. همۀ اینها تکنیک‌هایی است که خبرنویسی را از حالت چیدنِ صرف کلمات پشت سر هم خارج می‌کند و به آن روح و جان و جذابیت می‌بخشد تا آشپزیِ خبرنویسی، با طعم و بویی خوش، بتواند انبوه مخاطبان را جذب موضوع خبری کند.

نمی‌خواهم منکر تلاش‌های همکارانم در اطلاع رسانی بازی‌های پاراسیایی شوم. می‌دانم در شلوغی روزهای برگزاری بازی‌ها، یک خبرنگار نمی‌تواند به تنهایی از این سالن به سالنی دیگر برود (خدا کند همینطور باشد)، خبر بگیرد، تنظیم کند، ارسال کند، و به مسابقه دیگر برود. به گمانم می‌شد این روال را با یک برنامه ریزی درست و کار تیمی هماهنگ انجام داد تا هم خبررسانی لحظه به لحظه صورت بگیرد و هم پرداخت خبریِ جذاب و مناسب.

به نظرم بهترین سایت اطلاع رسانی، سایت فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین است که در یک مرور کلی، تمام نتایج را لحظه به لحظه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بقیه سایت‌های خبررسانی بازی‌های پاراسیایی کره جنوبی تقریبا مشابه هستند و ….

***

خانم‌های ورزشکار ما تا الان واقعا گل کاشتند. غیر از ساره جوانمردی که دومین مدال طلای تیراندازی را هم گرفت و یکی از ستاره‌های تیم ایران در این دوره از بازی‌ها بوده، مهناز امینی دو مدال طلا و مهناز قربانی یک مدال طلا در پرتاب‌های دو و میدانی گرفته‌اند. مجموع مدال‌های طلای ایران تا این لحظه ۱۲ مدال بوده است.

هاجر تکتاز دو مدال نقره، و اعظم خدایاری و فاطمه منتظری هر کدام یک مدال نقره از مجموع ۲۹ مدال نقره را از آن خود کرده‌اند.

از مجموع ۱۸ مدال برنز تیم ایران تا الان، فاطمه منتظری، عالیه محمودی، لیلا ملکی، فائزه کرمانی، هر کدام یک برنز به دست آورده‌اند.

ورزشکاران ایران تا این لحظه ۱۲ مدال طلا، ۲۹ نقره و ۱۸ برنز به دست آورده‌اند که اسامی آنها در لینک زیر قابل دسترسی است:

http://mehrnews.com/detail/News/2393546