پیام بازرگانی خوب

پیام بازرگانی اخیر بانک ملت در تلویزیون را دیده اید؟

من آن را بطور اتفاقی دیدم. فکر می کنم اولین بار است (چندان مطمئن نیستم) که یک فرد دارای معلولیت در یک آگهی بازرگانی، در کنار دیگران نقشی کاملا عادی و همانند یک شهروند معمولی ایفا می کند. در این آگهی ابتدا این سوال پرسیده می شود که: آیا می دانید امسال قرار است چند نفر برنده ی قرعه کشی بانک ملت باشند؟ بعد افراد مختلف، نفر به نفر این سوال را پاسخ می دهند؛ درآخر یک خانم ناشنوا با زبان اشاره و تکلم خاص (که زیرنویس می شود) می گوید: “تعداد مهم نیست؛ نیت مهم است”.

اینکه یک فرد ناشنوا اینطور عادی در کنار افراد غیرمعلول قرار گرفته، جای خوشحالی دارد؛ آن هم در یک قالب خاص برنامه ای – آگهی- که طبیعتا بخاطر حساسیت خاص آن، باید عناصر جذاب هرچه بیشتر به کار گرفته شوند؛ حال آنکه از نگاه غالب دست اندرکاران رسانه، معلولیت اگرهم جذابیتی داشته باشد، بیشتر درجهت برانگیختن احساس ترحم و نگاه صدقه ای به کار گرفته می شود.

احساس می کنم حرکت فرهنگی تصحیح نگرش های عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت، که البته سال های سال است آغاز شده، قوت بیشتری گرفته است؛ هرچند هنوز غالب نگاه ها، معلول است.

به هرحال، باید به سازندگان این آگهی بازرگانی بانک ملت تبریک بگوییم و از همه ی تولیدکنندگان محتوا در رسانه های جمعی بخواهیم که نه تنها سهم افراد دارای معلولیت را در محصولات خود فراموش نکنند، بلکه حافظ حقوق انسانی آنها با رعایت شان و کرامت شان باشند.

6 نظر در “پیام بازرگانی خوب

  1. با شما موافقم. حرکت بسیار ارزشمندی است که امیدوارم مقطعی و هیجانی نبوده و با تلاش هایی که در راستای فرهنگ سازی در این حوزه به خصوص از طرف افرادی مثل شما در حوزه رسانه های جمعی انجام می گیرد، به شکل پایدار و مستمر صورت پذیرد.
    * فارغ از ارزشمندی اصل موضوع، به اقتضای اهمیت “پیام” در فرایند ارتباط رسانه ای، ذکر یک نکته ظریف و تخصصی را هم ضروری می دانم و آن اینکه اگر دقت کرده باشید پیام پایانی، جمله ای ناهمگن است که نویسنده سناریو با کم دقتی آن را انتخاب کرده؛ به گونه ای که مقایسه و مقابله تعداد ـ که اشاره به حوزه کمیت مادی دارد ـ با نیت ـ که اشاره به ماهیتی غیر کمی و غیر مادی (معنوی) دارد ـ صورت پذیرفته که منطقی به نظر نمی رسد. شاید بهتر بود جمله مورد نظر به این شکل ادا می شد که: “جایزه [و تعدادش] مهم نیست؛ نیت مهم است”.

  2. درسته آقا مهیار. به نظر منم رسید که جمله اش کمی نامربوطه. اما فعلا مجبوریم به حداقل ها دلخوش باشیم. امید دارم روزی – که شاید حتی ما نباشیم- تلاش ها برای تثبیت حداکثرها باشد. ممنون که می خوانید و نظرمی گذارید.

  3. سلام. امیدوارم با نیت عکس و به منظور جذب ترحم این اتفاق صورت نگرفته باشد. د یروز یا پریروز اخبار گوش می دادم گفت واکسن آنفولانزا واسه گروه های خاص اولویت داده شده است اما در میان این گروه نامی از معلولین نبود.

    و اینکه ……….

  4. من هم این پیام را دیدم و بسیار خوشحال شدم. می تواند قدم کوچکی باشدکه اگر ادامه دار باشد حضور نامرئی فعلی معلولین در جامعه در آینده خاکستری می شود
    واین که یک فرد معلول در کنار دیگر شهروندان برای توضیح یک امر اجتماعی دیده شد.خوب بود!!

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.